Blog

06 abril 2022

L’activitat física és la manera més immediata de millorar la nostra salut mental a curt i llarg termini

“Mens sana in corpore sano” citava el poeta romà Juvenal al segle I. Aquesta frase ha transcendit fins als nostres temps, i a dia d’avui és evident la relació que hi ha a nivell de salut entre la ment, el cos i l’activitat física.

“És en moments de més estrès, de grans crisis socials i humanitàries quan hi ha un augment de l’activitat física”

Necessitem moure’ns, ho portem als nostres gens, una genètica pràcticament idèntica a la de fa 10.000 anys, quan la vida activa que portàvem no tenia res a veure amb el sedentarisme que ens caracteritza actualment. Avui dia ens passem moltes hores sense moure’ns i afrontant moltes situacions d’estrès a nivell de feina i vida que no ens han ensenyat a gestionar. Una situació d’estrès, el cos la viu com un atac cap a ell. La resposta automàtica és fugir o atacar. Al no poder realitzar cap de les dues accions,  aquest estrès s’acumula i després s’acaba manifestant en forma d’angoixa, por, cansament, insomni, depressió i altres tants problemes habituals a la societat actual.

És en moments de més estrès, de grans crisis socials i humanitàries quan hi ha un augment de l’activitat física. Aquest augment es correlaciona en el fet que molta gent està patint problemes de salut mental derivats de la complicada situació que es viu.

L’activitat física va augmentar en la darrera crisi econòmica de la bombolla immobiliària, va augmentar durant la pandèmia, i ara actualment es manté en creixement. A més, també és interessant destacar que l’activitat física  ha augmentat sobretot en el medi natural. La gent surt més a passejar pel bosc, per la muntanya... . Sense ser-ne conscients, el nostre cos i ment busquen reconnectar amb l’essència. 

“Un passeig de bon matí és una vendició per la resta del dia” – Henry David Thoreau

“L’activitat física ens permet proposar-nos petits objectius personals, assolir-los i millorar així la nostra autoestima”

Quan fem activitat física, automàticament ens augmenta la freqüència respiratòria, obligant-nos a modificar el nostre patró respiratori, i aquest fet ens ajuda a controlar l’ansietat. Segreguem endorfines que ens protegiran davant l’aparició de depressions. El treball cardíac i muscular ens farà sentir més forts i més capaços, ens cansarem i per tant dormirem millor.  A part, la pràctica d’activitat física la realitzem en moments que ens dediquem a nosaltres  fora de l’àmbit laboral. A més sovint comporta que ens relacionem amb altres persones per fer l’activitat, i aquesta interrelació és tant important com el propi fet de moure’s, ja que ens trobarem en un ambient distès i agradable en el qual ens distraurem escoltant vivències d’altres persones, parlant de motivacions, deixant de banda els problemes del dia a dia i rient. A més, l’activitat física ens permet proposar-nos petits objectius personals, assolir-los i millorar així la nostra autoestima.

“L’esport pot crear esperança on abans només hi havia desesperació” – Nelson Mandela

 

 

Albert Esquena Calm

Tècnic de gestió del Consell Esportiu del Pla de l’Estany

Llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport